Vuoden MainoS -kilpailu


Vuoden Mainos on MARK Turun järjestämä kilpailu Turun talousalueella suunnitellulle, tuotetulle tai keskeisesti sinne kohdennetulle markkinoinnille.

Kilpailun tarkoituksena on nostaa seudun markkinoinnin luovaa tasoa ja palkita onnistuneimmat työt, tekijät ja markkinoijat. Uudistetussa kilpailussa mainokset, kampanjat, design, sosiaalisen median toimenpiteet ja muu markkinointi mittelevät kolmessa kilpasarjassa sekä juniorisarjassa.

Koko kilpailun paras työ, Vuoden mainos, palkitaan pääpalkinnolla, osallistumisella Cannes Lions -kilpailuun sekä tuomariston neuvoilla menestyksellisen Cannes-osallistumisen laadinnassa. Palkinnon arvo on noin 2500 euroa.

kaari.png

Kilpailun sarjat

Vuoden mainos -kilpailussa on kolme kilpasarjaa sekä juniorisarja.

1. Paras oivallus

Työt, joiden idea erottuu edukseen. Kategoriassa voi pärjätä yhtä hyvin integroidulla kampanjalla kuin ovitarrallakin, kunhan kekseliäisyys, luovuus ja yllättävyys säväyttävät.

Pisteytyksen painotus: idea 60 %, työn laatu 25 %, tulokset 15 %

2. Paras toteutus

Tuotokset, joissa näkyy käsityöläisen ylpeys – oli kyse sitten visuaalisuudesta, tekstinikkaroinnista tai vaikka datan käytöstä. Kategoriassa palkitaan työt, joissa viimeisinkin yksityiskohta on hiottu äärimmilleen.

Pisteytyksen painotus: idea 25 %, työn laatu 60 %, tulokset 15 %

3. Paras tulos

Toimenpiteet, jotka saavuttivat tai jopa ylittivät tavoitteensa – oli kyse sitten myynnistä, mielikuvista, huomiosta tai tykkäyksistä. Kategoriassa voiton vie työ, jonka seuraukset eivät jätä kylmäksi.

Pisteytyksen painotus: idea 25 %, työn laatu 15 %, tulokset 60 %

Juniorisarja

Juniorisarjaan voivat osallistua 1988 ja sen jälkeen syntyneet suunnittelijaparit. Kilpailu on avoin niin alan ammattilaisille kuin opiskelijoillekin. Juniorisarjan briiffi julkaistaan 8.1.2018 näillä sivuilla. Juniorisarjaan osallistuminen on maksutonta.

kaari.png

Määräaika ja töiden toimittaminen

Kilpailun ilmoittautumisaikaa on pidennetty yhdellä vuorokaudella. Kilpailuun ilmoittautuminen ja kilpailutöiden toimittaminen on tehtävä 15.1.2018 kello 23.59 mennessä.

Kilpailuun ilmoittautuminen on päättynyt. Shortlistaus julkaistaan näillä sivuilla sunnuntaina 21.1.2018 klo 16.

Osallistuminen

Sama työ voi osallistua yhteen, kahteen tai kolmeen kilpasarjaan. Yhteen sarjaan osallistuminen maksaa 120 €, saman työn ilmoittaminen kahteen sarjaan 200 € ja kolmeen 260 € (alv 0 %). Juniorisarjaan osallistuminen on maksutonta.

Sähköiset työt

Liitä sähköisistä töistä linkki osallistumislomakkeeseen. Linkkien tulee olla julkaisumuodossaan nähtävissä 14.1.-29.1.2018. Varsinaisen työn (”mainos/mainokset sellaisenaan”) lisäksi saa joko ladata yhden yksisivuisen esittelytaulun tai linkata korkeintaan 2 minuutin pituisen esittelyvideon.

Printtityöt

Liitä printtitöistä pdf-tiedosto osallistumislomakkeeseen. Toimita printtityöt kapalevyillä ja liitä niihin kopiot osallistumislomakkeesta. Työt tulee toimittaa 8.-17.1.2018 klo 9-16 välisenä aikana osoitteella:

Tauler & Co. Oy (ovisummeri 29)
Kristiinankatu 1 B
20100 Turku

Kuoreen / pakettiin merkintä ”Vuoden Mainostorstai 2018”. Varsinaisen työn (”mainos/mainokset sellaisenaan”) lisäksi saa joko ladata yhden yksisivuisen esittelytaulun tai linkata korkeintaan 2 minuutin pituisen esittelyvideon.

Ilmoittautumismaksu

Maksa osallistumismaksu ilmoittautumisen jälkeen lähetettävällä laskulla. Suoritetut osallistumismaksut ovat sitovia ja kilpailutöiden puuttuessa niitä ei palauteta.

Töiden arvostelu

Työt arvostellaan Tuomarointipäivänä 19.1.2018. Shortlistaus julkistetaan 21.1.2018 klo 16. Voittajat ja palkitut julkistetaan Vuoden Mainostorstaissa Logomossa 25.1.2018.

OSALLISTUMISAIKA PÄÄTTYY 14.1.2018 KLO 23.59.

kaari.png

Kilpailun säännöt

  1. Vuoden Mainostorstai-kilpailussa on sarjat: Paras oivallus, Paras toteutus, Paras tulos ja Juniorisarja.
     

  2. Kilpailuun voivat osallistua yksittäiset mainokset ja mainoskampanjat, jotka on julkaistu 1.1.2017–31.12.2017 välisenä aikana. Työt tulee lähettää julkaistussa muodossa. Töiden tulee olla Turun talousalueella toimivien freelancereiden, mainostoimistojen tai tuotantoyhtiöiden suunnittelemia ja toteuttamia.
     

  3. Kilpailutöiden mukaan voi kirjoittaa työhön liittyvän selostuksen. Selostuksessa ei saa mainita tekijöiden tms. nimiä, muutoin teksti poistetaan. Sen tarkoituksena on antaa taustatietoja tuomariston työskentelyä varten. Jos kilpailutyö on moniosainen (esim. kampanja), työn osat tulee nimetä tuomariston työn helpottamiseksi. Jos sähköinen kilpailutyö ei ole enää verkossa, sen linkin pitää olla sellainen, joka ei viittaa tai kerro tekijätoimiston nimeä.
     

  4. Jokaisesta sarjasta parhaiten arvostellut työt valitaan short-listalle ja kustakin sarjasta valitaan yksi (1) voittaja. Kilpailussa jaetaan palkintoina kunkin sarjan kunniakirjat tuomariston harkinnan mukaan.
     

  5. Tuomaristo on sama kussakin kilpailusarjassa. Tuomaristo esittää arvioinnin voittaneista töistä palkintojenjakotilaisuudessa.
     

  6. Kilpailuun ei tule lähettää originaaliaineistoa. Töitä ei palauteta. Osallistujien tulee niin halutessaan itse vakuuttaa työnsä.
     

  7. Kilpailun järjestäjällä on oikeus järjestää osallistuneista töistä näyttely. Samoin järjestäjällä on oikeus toisintaa kilpailutöitä tapahtuman tiedotus- ja julkistamistoiminnassa korvauksetta.
     

  8. Kilpailutöiden lähettäjä vastaa kaikista töihinsä liittyvistä tekijänoikeuskysymyksistä.
     

  9. Pidätämme oikeudet muutoksiin. Tuomariston tekemät päätökset ovat lopullisia, eikä niihin voi hakea muutosta.

kaari.png

Tuomaristo

Tuomaristo valitsee jokaisessa sarjassa yhden voittajatyön (Paras oivallus, Paras toteutus ja Paras tulos sekä Paras  juniorityö). Lisäksi koko kilpailun paras työ, Vuoden mainos, palkitaan pääpalkinnolla, osallistumisella Cannes Lions -kilpailuun sekä tuomariston neuvoilla menestyksellisen Cannes-osallistumisen laadinnassa.

Voittajatöiden lisäksi tuomaristo voi jakaa harkinnan mukaan kunniamainintoja kussakin sarjassa.

Päätuomari

Eka Ruola
Toimitusjohtaja, ECD
Hasan & Partners

Tuomarit

Petteri Kolinen
Toimitusjohtaja
Design Forum Finland

Jenni Komulainen
Designer
SEK

Ville Ohtonen
Copywriter
TBWA\Helsinki

Ari Kivi
AD
Ari Kivi Creative

Mari Tauler
Toimitusjohtaja
Grundlage

Sari Raunell
Pääsihteeri
MARK Turku

 

kaari.png

Lisätietoja

Lisätietoja Vuoden mainos -kilpailusta saat sähköpostitse osoitteesta info@vuodenmainostorstai.fi.